Položme si hneď na úvod jednoduchú otázku. Média. Vieme si bez nich predstaviť čo i len jeden deň? Myslím, že pre každého z nás je to v celku nereálne. Poviem príklad. Ideme si nakúpiť do nákupného centra, kde chtiac či nechtiac hrá rádio, ktoré tiež svojím spôsobom priraďujeme k médiu, presne ako televíziu, či internet. Média nás prenasledujú každým dňom a my tomu nevieme nijako zabrániť. Média sú teda neoddeliteľnou súčasťou každého jedinca v sociálnej spoločnosti. Prinášajú nám mnoho informácií a dokážu veľmi ovplyvňovať naše správanie. Média nás však nielen informujú, ale vytvárajú akúsi politickú realitu. Sú nevyhnutné pri voľbách, referendách a na miestach, kde akýmkoľvek spôsobom dokážu ovplyvniť verejnosť.
Médiá v spoločnosti vytvárajú morálne štandardy. To znamená, že si určia čo je dobré a čo zlé, čo je správne a čo nie, vravia nám čo máme čítať, koho máme obdivovať a koho zatratiť.
To, že médiá nami manipulujú, to, že politici v spojení s médiami sú kráľmi manipulácie je už dávno známe. Je však možné, aby sme my, diváci televízie dokázali „naletieť” na takú absurditu, akou je vymyslená vojna? A to ma privádza k dôležitejšej otázke. Je televízia sprostredkovateľom informácií pre nás alebo je len prostriedkom manipulácie nami?
Hovorí Vám niečo výraz ,,gatekeeping”? Je to proces výberu informácií, ktoré sú nejakým spôsobom zahrnuté do médií. Vykonávajú ho väčšinou ľudia, ktorí pracujú v mediálnom priemysle. Sú to predovšetkým reportéri, editori, či zamestnanci rôznych agentúr. Gatekeeping je veľmi subjektívny proces výberu médií a teraz už len veľmi ťažko nájdeme médium, ktoré by bolo stopercentne objektívne.
Kto vlastne manipuluje verejnou mienkou je veľmi ťažké odhadnúť. Sú to politici, médiá…. Vedia vlastne médiá, či sú informácie, ktoré vysielajú pravdivé, alebo odvysielajú čokoľvek, čo zaujme diváka a čo im zvýši sledovanosť? Dostali sme sa do začarovaného kruhu. V dnešnej dobe je veľmi ťažké filtrovať informácie, ktoré nám médiá ponúkajú. Existuje toľko zdrojov, z ktorých je takmer nemožné selektovať ten najdôveryhodnejší, a preto sa mnoho z nás rozhodlo neprijímať žiadne informácie, nevybrať si žiaden zdroj. Dá sa povedať, že riešenie by sa našlo. Napríklad nepozerať televíziu je tiež jednou z možností. Nepoužívať internet? Pre našu generáciu jednoducho nemožné! Takmer. Každý jeden z nás pozná toho spolužiaka, čo nie je na Facebooku a nikto v skutočnosti nepozná jeho meno. A my ostatní? Na otázku: „Pozeráš televíziu?”, odpovedáme nie, určite nie, ale namiesto toho máme „lajknuté” Televízne noviny TV Markíza na Facebooku.
Či vôbec je možné vyhnúť sa manipulácii médiami je tá správna otázka. Už len fakt, že Modré z neba máva sledovanosť takmer milión ľudí a Vilo je považovaný v tisíckach domácností na Slovensku za anjela. Ale to je úplne iná téma. Tým som chcela povedať, že minimum Slovákov si naozaj uvedomuje, čo a aké informácie konzumuje prostredníctvom médií všeobecne. Ešte mizivejšie percento si vie správne domyslieť pozadie a zámer vysielanej skutočnosti. Na druhej strane médiá, hlavne televízia sa svojím obsahom prispôsobujú drvivej väčšine divákov a sledovanosť programov, ako Farmár hľadá ženu, Farma, či najnovšia Svadba na prvý pohľad, ktorá sa vysielala prednedávnom, je veľmi vysoká. Ľudia pozeraním televízie len zriedka dostávajú nové informácie. Vo väčšine prípadov majú televízor len zapnutý pre určitý ruch, ale popritom sa sústredia na svoje mobilné zariadenia, či počítače, z ktorých čerpajú nové informácie. Médiám sa v dnešnej dobe dá veriť už len z časti. Za najspoľahlivejšie médium sa považuje práve internet, kde môžeme nájsť také informácie, ktoré v inom médiu nenájdeme. Dôležité však je, informácie si poriadne overovať. To znamená, hľadať pravdu z rôznych zdrojov a urobiť si svoj reálny obraz, pretože dnes môžeme veriť najmä svojim skúsenostiam.
Jedna ústredná myšlienka bohužiaľ pre mnohých z nás platí, čo nám médiá nenaservírujú, neukážu a nevysvetlia, akoby sa nestalo. Tajných dokumentov, ktoré vyvracajú históriu a prinášajú reálny, nový pohľad na svet je veľmi málo, ale zopár by sme ich našli. Pilger z jedného nemenovaného filmu poukazuje na silu médií, ktorá je schopná manipulovať ľudským správaním. Ako si politici dokážu podmaniť média, novinárov a zároveň manipulovať s nami, úplne obyčajnými ľuďmi. Tieto praktiky boli moderné najmä počas vojny na klamanie a manipuláciu ľudí.
Ale musis uznat, ze je to dobra strategia. Na ...
Nevadí ti, že nazov a la"medialna manipulacia"... ...
Hm. Dobrý článok. Môžem len úplne súhlasiť.... ...
Celá debata | RSS tejto debaty